vrijdag 13 november 2009

Dag 14: Yangshuo

Dag 14 – Vrijdag 13/11: Yangshuo阳朔县

Om 8u gaat de wekker. Na een stevig ontbijt in de lounge van het hostel, dumplings en noedels, zijn we klaar om er met de fiets op uit te trekken. Het is aangenaam weer om te fietsen. Met onze mountainbikes rijden we naar de Moon Hill, een rots met een groot gat erin op zo’n 5 km van Yangshuo. Om bovenaan op het uitkijkplatform te geraken moeten er veel treden beklommen worden. We worden gevolgd door een horde Chinese vrouwen die onderweg drank willen verkopen. Ze volgen ons tot we boven zijn. Eens we boven zijn hebben we een fantastisch uitzicht over het Karstgebergte. De terugweg naar onze fietsen die beneden staan doen we op het gemakske.

Na overleg beslissen we om met het grootste deel van de groep de ‘Water cave’ modderbaden te bezoeken. Eerst kopen we de tickets en dan gaan we in de buurt eten. We vinden een restaurant met een terras op het dak. Er staat hier een groep Chinezen die foto’s aan het nemen zijn. Ze generen zich niet om ongevraagd aan onze tafel te poseren. Het eten is lekker, vooral de aubergines dan. Na het eten splitst de groep, Emma, Kim en Sandra gaan met de fiets de omgeving verkennen terwijl de rest naar de modderbaden gaat. Met een aftandse bus worden we via slechte wegen naar de grot met de modderbaden gebracht, enkele kilometers verderop.

Met een bootje varen we de grot binnen. Een eindje verder in de grot stappen we uit en vanaf hier verkennen we met een gids de grot. Er zijn paden in aangelegd waarbij het plafond soms maar een meter hoog is. De wandeling door de grot vind ik niet zo spectaculair. Ergens midden in de grot houden we halt om in een koud modderbad te springen. Uit de rotswanden is ook een glijbaan gehouwen. Er wordt een hele serie foto’s van ons getrokken die we tegen betaling meekrijgen. Het modderbad is wel plezant. Even verderop in de grot zijn er warmwaterbaden die trapsgewijs tegen een helling staan. Hoe hoger het bad ligt, hoe warmer het water is. Dit is echt zalig om in te liggen. Om 17u30 zijn we uit de grot en met de bus worden we terug naar onze fietsen gebracht. Ondertussen is het donker geworden en moeten we nog met de onverlichte fietsen in Yangshuo zien te geraken.

Als we zijn opgefrist gaan we met eten in het stadje. Net zoals gisteren kiezen we weer een vis uit het aquarium naast andere lekkere gerechten waaronder gevulde slakkenhuisjes. In een bar wordt de dag afgesloten.

Karstgebergte

Moon Hill

In een grot

Boottocht in een grot

Grot

Modderbad

Zelfgekozen uit het aquarium gekozen vis