zondag 1 november 2009

Dag 2: Hong Kong - Kunming

Dag 2 – Zondag 01/11: Hong Kong – Kunming昆明

Na vier uurtjes wachten of slapen op de luchthavenbankjes in Hong Kong hebben we nog een vlucht van een goede twee uur voor de boeg. Dragon Air zal ons met een A320 naar Kunming brengen. Om 12 uur stijgen we op. We krijgen een warme maaltijd op de vlucht, rijst met vlees. Op het vliegtuig worden formulieren uitgedeeld waarop moet verklaard worden dat men geen symptomen van griep vertoont.

Eenmaal buiten het vliegtuig zien we veel mensen mondmaskers dragen. De immigratie en quarantaine beambten laten ons snel door. We zien dat onze lichaamstemperatuur ongemerkt gecontroleerd wordt met scanners. De rugzakken hebben we ook snel.

Buiten de luchthaven staan Benoît en Gilles ons al op te wachten. Gilles is een studiemakker van Benoît die in Kunming studeert en hier in de stad ons zal vergezellen. Benoît hebben we voordien nog niet ontmoet. Terwijl Benoît nog op zijn broer Gaëtan wacht die met een andere vlucht komt regelt Gilles voor ons taxi’s naar het hotel.

Het verkeer lijkt zeer druk en mijn eerste indruk is dat het verkeer een grote chaos is, maar dit blijkt al bij al nog heel goed mee te vallen. Na een half uurtje komen we aan. We nemen onze intrek in de kamers. We horen ondertussen dat Gaëtan enkele uren vertraging heeft en Benoît komt ook al naar het hotel. Ondertussen proberen wij geld te wisselen maar op zondag lukt dit blijkbaar niet.

Als Benoît aangekomen is trekken we de stad in om iets te gaan eten. Het is wel een eindje wandelen. Onderweg passeren we veel eetkraampjes waar het eten lekker ruikt.

In het restaurant zitten we met 10 man aan een kleine ronde tafel. De Chinese manier van op restaurant gaan is totaal niet te vergelijken met bij ons. We bestellen acht verschillende gerechten die op een draaibare sokkel in het midden van de tafel geplaatst worden. Er kan van alle gerechten worden geproefd, er is ondermeer zoetzuur vlees, soep, maïs met eigeel, rijst, vis, scampi’s… Met een Chinees biertje erbij heeft het goed gesmaakt. Het eten en drinken samen kost iets van een 20 (yuan, kuai in de spreektaal) per man. Dit is amper 2 €.

In het café ernaast gaan we nog iets drinken. Na een tijdje komt Gilles er met Gaëtan aan die uiteindelijk vele uren vertraging heeft opgelopen. Lander, een andere studiemakker van Benoît die in Nanning studeert ontmoeten we hier ook voor het eerst. Hij zal met ons mee door de provincie Yunnan reizen. Na enkele drankjes kruipen we na een lange en vermoeiende dag rond 23u onder de wol. Overdag hadden we in Kunming aangename temperaturen, ideaal voor in T-shirt rond te lopen, maar ’s avonds koelt het toch flink af.