zaterdag 14 november 2009

Dag 15: Yangshuo


Dag 15 – Zaterdag 14/11: Yangshuo阳朔县

Om 8u gaat de wekker en ik neem weer hetzelfde stevige ontbijt als gisteren, dumplings en noedels. Nadien nemen we een overvolle bus naar Yangdi op een uurtje rijden van Yangshuo. We gaan er een boottocht op de Li-rivier met een gemotoriseerd bamboeraft maken. In het dorpje is er een marktje waar we nog even de tijd hebben om rond te lopen. We kopen er een stuk suikerriet om op te kauwen. Om 12u20 vertrekken we met drie bootjes van vier personen voor een tocht van 2 uur. Ik zit op de boot met Roel, Sandra en een Canadees. We varen stroomafwaarts tot in Xingping. Het is vandaag echt ijskoud. Ik was er niet op voorzien. En op de rivier is er niet veel om u aan op te warmen. Onderweg genieten we van het uitzicht van het Karstgebergte. Na elke bocht op de rivier verschijnt er weer een ander mooi uitzicht. Het is echt heel mooi, maar na twee uur hebben we het wel gezien.

Bij de aankomst in Xingping zien we het Karstgebergte zoals het is afgebeeld op het briefje van 20. In het dorpje zoeken we een restaurantje want we hebben grote honger. Na een tijdje zoeken vinden we een restaurantje waar we rijst met ei, varkensvlees en aardappelsnippers eten. Daarna gaan we te voet naar het centrum van het dorp. Hier zijn veel souvenirwinkels. Ik koop er een voorraad baijiu voor mee te nemen naar België. Om 17u hebben we de bus naar Yangshuo terug.

In een van de vele winkeltjes ga ik met Gaëtan een kostuum kopen. Benoît gaat mee om te vertalen. Na onderhandelen heb ik een kostuum voor 550. ’s Avonds ga ik met Gaëtan, Emma, twee Chinese dames van het hostel en nog drie andere Chinezen hond eten, een eind buiten het centrum van de stad. We gaan er met een taxibusje naar toe.

De schotel met het hondenvlees wordt geserveerd met een verwarmplaat. De schotel is goed gevuld. Er is ook lotusbloem, tofu, rijst en nog enkele voor mij onbekende gerechten. De baas van het restaurant komt constant bijvullen. De hond is heel lekker en licht pikant klaargemaakt, het is een beetje taai vlees. Het is er een gezellige avond. Er wordt voortdurend getoast met die Chinezen, waarop is niet altijd duidelijk omdat drie van de vijf Chinezen geen Engels spreken. Na twee uur hebben we genoeg gegeten en gedronken. De rekening is toch een verrassing, heel deze menu kost maar 25 per persoon. De dag wordt afgesloten in het hostel waar we een pintje drinken. Sommigen gaan nog naar een danscafé. Om 1u30 lig ik in mijn bed.

Markt in Yangdi

Karstgebergte (Li-rivier)

Boottocht

Boottocht

Waterbuffels

vergelijken met briefje van 20 

Lunch

Chinezen

Hond

Geen opmerkingen:

Een reactie posten