vrijdag 20 november 2009

Dag 21: Guangzhou - Hong Kong

Dag 21 – Vrijdag 20/11: Guangzhou广州 – Hong Kong香港

De wekker gaat om 7u30. Om 8u ga ik, Sandra en Roel op aanraden van enkelen eten in een Moslimrestaurant hier in de buurt. Als wij toekomen ligt de uitbater nog te slapen. We maken hem wakker en hij schiet onmiddellijk in actie. Ik bestel er 25 dumplings voor 7, belachelijk goedkoop en vooral heel lekker. Het moet vlug gaan omdat er niet veel tijd is om voor de trein naar Hong Kong te nemen. Via de metro belanden we om 9u20 in het treinstation voor de Guangzhou-Kowloon express. We passeren de douane en krijgen de exitstempel van China in ons paspoort. Nu zijn we officieel niet meer in China. Om 10u38 vertrekt de trein, een luxueuze trein. Na exact 2 uur op de trein komen we in Hong Kong aan. We moeten een vragenlijst invullen in verband met de Mexicaanse griep. Wat me vooral opvalt is dat er opvallend veel mensen met een mondmasker rondlopen.

Hong Kong, officieel ‘Speciale Bestuurlijke Regio Hongkong van de Volksrepubliek China’ is een stukje China maar met zijn eigen wetten en regels. Deze vroegere Britse kolonie hoort nog maar sinds 1997 bij China. De stad telt 7 miljoen inwoners en is een van de belangrijkste steden in Zuidoost Azië. Hong Kong is opgedeeld in enkele gebieden, Kowloon en New Territories op het vasteland en het eiland Hong Kong. We zullen de volgende dagen vooral spenderen op Kowloon en Hong Kong Island.

Met de taxi rijden we naar het Venetian Hostel op de 13e verdieping van het Mirrador gebouw aan Nathan Road. Het is even wennen omdat de auto’s hier links rijden. De groep zal zich de volgende dagen opsplitsen. Met acht man gaan we eten bij 98°, een gezellig restaurantje in Lock Road. Ik eet er noedels met varken in Sichuan stijl klaargemaakt, de pikantste keuken van China maar dit gerecht is nog goed te eten. Nadien verkennen we Kowloon. De eerste stop is Kowloon Park waar onderandere een grote volière te zien is. Het is een gezellig park. Via Nathan Road wandelen we naar het Noorden. In deze straat zijn er veel dure Westerse winkels met bekende merken. In Tempel Street en de omliggende straten is er een avondmarkt. Een ideale plaats voor souvenirs te kopen. Werkelijk alles is er te koop. Ik koop een Mahjongspel in een zware houten kist, en nog enkele andere items. Het is er soms drummen.

Rond 21u hebben we het wel gezien en we gaan nog iets eten. Ik eet dumplings op Koreaanse wijze. We willen nog iets gaan drinken in een bar maar het is er veel te duur. Hier hanteren ze Westerse prijzen, bijvoorbeeld 60 HK$ voor een pint. Dan drinken we nog iets op de kamer. Om 0u lig ik in mijn bed.