maandag 2 november 2009

Dag 3: Kunming

Dag 3 – Maandag 02/11: Kunming昆明

Na twee reisdagen houden we het vandaag rustig en verkennen we Kunming en omgeving. Kunming, de hoofdstad van de provincie Yunnan is onze uitvalsbasis om de volgende tien dagen Yunnan te verkennen. Van de 56 officieel erkende minderheden in China leven er maar liefst 25 in Yunnan. Enkele van deze groepen zullen we de volgende dagen van dichterbij kunnen zien. Kunming, de stad van de eeuwige lente, ligt op een hoogte van 1890 meter en heeft daarom een zeer aangenaam klimaat. Kunming is een grote moderne stad met veel hoogbouw maar de marktjes voelen nog heel traditioneel aan.

Na een deugddoende slaap gaat om 7u de wekker. Een uurtje later zijn we in het Cuihupark, een groot park midden in het centrum van de stad. Het park wordt gedomineerd door enkele grote vijvers Veel Chinezen beoefenen er Tai chi en andere dansen. De volgende stop is de Boeddhistische Yuantong tempel圆通寺. Maar eerst kopen we nog wat ontbijt op straat, koeken gemaakt van ondermeer rijst en maïs. De tempel, gesticht onder de Tangdynastie, is zeer de moeite.

Ondertussen hebben we er honger van gekregen. Samen met Gilles gaan we de befaamde across the bridge rice noodles eten. Je krijgt dan een grote kom met heet water en een kom met rijstnoedels. Daarnaast krijg je er nog een stuk of tien kleine bordjes bij met allerlei ingrediënten zoals eigeel, enkele soorten vlees, groenten, … Dit alles moet dan in een welbepaalde volgorde in de kom met heet water gedaan worden. Ik heb er met veel smaak van gegeten.

In de namiddag nemen we de taxi naar het dwergenland ergens in de bergen rond Kunming. Dit is een dorp waar een honderdtal dwergen wonen, die men in gans China geronseld heeft. Er zijn een hoop paddenstoelenhuisjes en zelfs een dwergenkasteel voor de koning gebouwd. De kleinste dwerg is trouwens de koning. De dwergen voeren een hilarische show op. Na een uurtje heb ik het wel gezien. Om het concept wat te verzachten is er ook een vlindertuin gebouwd met enkele zeer zeldzame vlinders in. Met een taxibusje rijden we terug naar Kunming waar we een restaurantje uitkiezen. De avond brengen we door in de bar van het hotel samen met enkele pintjes.